De eerste week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Colleen Schouwstra - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Colleen Schouwstra - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Colleen Schouwstra

Blijf op de hoogte en volg Colleen

17 Februari 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo Allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier is dan eindelijk mijn eerste upload. Ik ben nu iets meer dan twee weken hier, en al aardig gewend. Het is wel een heel andere cultuur en dat merk je ook. Om alle huizen hekken, en veel krottenwijken rondom de stad.

Ik werk elke doordeweekse dag bij Ons plekkie. Ons plekkie is een kleinschalige organisatie die kinderen uit de buurt onder andere voorbereid voor de lagere school. De ouders kunnen namelijk niet de normale voorschool betalen, en als de kinderen niet een bepaald aantal dingen kunnen, zoals tellen, kleuren herkennen en hun eigen naam schrijven, worden ze niet geaccepteerd op de lagere school. Verder vangen ze ook kinderen van de lagere scholen en middelbare scholen op, en helpen ze hen met hun huiswerk. Ik werk alleen met de jongere kinderen die dan de hele dag bij Ons Plekkie zijn. Ze krijgen eten van het project, ontbijt, middageten en snacks tussendoor. Veel van de kinderen waarmee ik werk hebben moeilijke thuis-situaties, drugs en alcohol zijn vaak de boosdoeners daarvan. Sommige hebben maar 1 ouder of zelfs geen, en wonen bij hun oma of opa.

Tussendoor help ik nu ook bij een kleine bijbelclub voor een aantal kinderen op een plaats. Een plaats is een klein dorpje op een wijngaard, de ouders werken vaak in de wijngaard zelf. Er komen elke maandag ongeveer 15 kinderen naartoe, met leeftijden van 1 tot 16. Ik ga een aantal rond de leeftijd van 7/8 jaar apart een verhaal vertellen, omdat zij nog te jong zijn om het verhaal voor de ouderen te begrijpen, maar te oud om er gewoon bij te zitten.

Ik ben ook nog samen met de twee andere meisjes die hier stage lopen naar Sir Lowry’s Pass geweest. Dat is een krotten dorp buiten Strand, met hele arme mensen. Er is daar een vrouw, Fiela, die kinderen elke dag te eten geeft. Als het tijd is gaat er een kind met een fluitje het hele dorp rond, en komen alle kinderen met bakjes en borden en bekers naar haar toe om eten te krijgen. Dat was heel erg mooi om te zien. Ze doet dit elke dag twee keer, en helpt zo de kinderen gezond te houden.

Er zijn nog plannen dat ik ook bij een ander project nog ga kijken, dat kinderen helpt met leren luisteren en lezen. Het wordt dus nog druk zo!

De eerste paar weken zijn over, de kop is eraf!
Heel erg bedankt voor iedereen die nog berichten heeft gestuurd. Het is altijd leuk om iets te horen van Nederland:)

Tot het volgende blog!

  • 17 Februari 2017 - 14:28

    Ellen:

    Wat leuk om te lezen, Colleen, ik wist al wel veel, maar niet alles. Je kan goed schrijven!

  • 17 Februari 2017 - 16:17

    Janita:

    Leuk om zo mee te leven!! Zet m op daar

  • 17 Februari 2017 - 18:11

    Floortje:

    Colleeeeen heel leuk om doormiddel van dit bericht een beter beeld te krijgen van wat je daar doet, ziet en meemaakt, ik ben benieuwd naar wat je allemaal nog meer gaat meemaken!
    Bless
    Je neef

  • 17 Februari 2017 - 19:06

    Opa En Oma Schouwstra:

    Geweldig Colleen, wat doe jij veel indrukken op. Wij zijn trots op je hoor.

  • 17 Februari 2017 - 21:38

    Karla Bakker:

    Mooi om je verhaal te lezen. Heel veel succes daar!

  • 19 Februari 2017 - 19:19

    Louis Schouwstra:

    Leuk om te lezen colleen! Je zult wel veel indrukken opdoen. We blijven je volgen!

  • 26 Februari 2017 - 12:22

    Opa En Oma Schouwstra:

    Hoi Colleen. Volgens ons moet je genieten. We kregen mooie foto's van je vader. Met aapjes en een grote Cheeta die je aan het aaien was.
    De vader van Dinant is een weekend bij ons geweest. Ze hebben je vader helemaal enthousiast voor Zuid Afrika gemaakt. Wij hopen medio augustus naar Pretoria te gaan en gaan dan via Botswana, Namibië naar Kaapstad. Misschien kunnen we Dinant ook nog zien.
    Colleen geniet. De tijd gaat snel dat zal je wel ervaren.
    Groeten van Opa en Oma

  • 12 Maart 2017 - 17:27

    Opa Klaas:

    Hoorde van je pa dat je oom Gofert op bezoek is geweest. Was wel leuk zeker. Gaat alles naar wens?
    Werk je iedere week aan je blog? Dan kunnen we alles goed volgen.
    Groeten van Opa en oma S. Doe mijn familie de groeten.

  • 19 Maart 2017 - 20:39

    Opa Schouwstra :

    Hallo colleen. Wat heb jij een mooie zaterdag gehad rond Kaapstad. Aardige familie hebben we toch. Doe allen de groeten. Geniet en plezier in je werk
    Dag hoor.
    Opa

Tags: Zuid-Afrika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2017

Al bijna weer voorbij

26 Maart 2017

De tweede maand

17 Februari 2017

De eerste week
Colleen

Hallo Allemaal, Op dit profiel ga ik af en toe wat updates zetten over wat ik doe in Zuid-Afrika. Ik hoop dit op zijn minst maandelijks te doen, en misschien meer. Ik wil alsnog iedereen bedanken die gedoneerd heeft, en daarbij deze reis mogelijk heeft gemaakt. Ik moet wel even melden dat ik nog nooit een blog zoals dit heb gemaakt, dus verwacht niet de meest professionele aanpak;). Ik hoop dat jullie het leuk vinden, Liefs, Colleen

Actief sinds 26 Jan. 2017
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 2554

Voorgaande reizen:

26 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: