De tweede maand - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Colleen Schouwstra - WaarBenJij.nu De tweede maand - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Colleen Schouwstra - WaarBenJij.nu

De tweede maand

Door: Colleen Schouwstra

Blijf op de hoogte en volg Colleen

26 Maart 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo iedereen!

Eindelijk weer een blog, excuus over hoe lang het duurde voordat ik deze uploadde. Ik wist niet goed waarover ik moest schrijven, en stelde het toen maar uit.

Ik werk nog steeds elke dag bij ons plek, en heb het daar goed naar mijn zin. We zijn de laatste weken gegroeid in het aantal kinderen: van 17 naar 21. We hebben drie nieuwe jongetjes en een meisje. Dat brengt natuurlijk wat nieuwe problemen mee, omdat ze allemaal nog erg moeten wennen. Veel gehuil en om mama geroep, maar uiteindelijk hebben ze het best naar hun zin. Vooral speel tijd is erg populair;), aan het werken moeten ze nog even wennen.

Er zijn nu ook een aantal verjaardagen geweest, waar de kinderen voor elkaar zingen, cupcakes eten en kroontjes dragen (het waren allebei meisjes die jarig waren). Ook waren er minder leuke dingen aan de hand. Luizen zijn altijd een probleem, en veel ouders doen er niks aan, zodat uiteindelijk elk kind luizen heeft. Gelukkig ben ik nog niet aangestoken door de kinderen. Een jongetje heeft ook zijn pols gebroken toen hij van een speeltoestel afsprong, een van een tweeling. Hij loopt nu met gips rond, maar vond het toch nodig om weer op een speeltoestel te klimmen. Het duurde vijf minuten voordat er al een kind ‘Tannie Colleen!’ kwam roepen omdat hij er niet meer af kon komen. Hij heeft nu wel geleerd dat klimmen met een gips arm misschien niet het beste idee is.

Mijn bijbel clubje is uitgegroeid van 3 kinderen tot ongeveer 8. De leeftijden verschillen nu ook erg, wat het moeilijk maakt om verhalen over te brengen. Maar het is leuk werk en de kinderen zijn altijd blij met de spelletjes en verhalen die ik vertel. Het zijn erg vrolijke kinderen, maar ze vinden luisteren en stil zitten vaak nog moeilijk. Als u/jij nog ideeën hebt voor spelletjes die makkelijk zijn uit te leggen, voor kinderen van 5-8 en waarvoor je niet heel veel spullen nodig hebt, hoor ik het graag:). Bedenk erbij wel dat ik het in het Afrikaans moet uitleggen, wat ik nog niet zo goed spreek.

Ik heb ook wat meer sight-seeing gedaan, waaronder een bezoek aan een Cheeta programma. Ze leren met dat programma cheeta vriendelijke manieren om het vee van boeren te beschermen, en vangen ook gewonde dieren op. Ook ben ik naar een apen tuin geweest, vergelijkbaar met Apenheul, alleen hier klimmen de apen gewoon over je heen! Dat was heel erg leuk om te doen. Ik ben met de andere twee vrijwilligers hier ook naar Kaapstad geweest.

Ik ben nu goed gewend hier, en heb het heel erg naar mijn zin.

Tot het volgende blog, (die hopelijk iets sneller komt dan deze;))

  • 26 Maart 2017 - 13:36

    Yvonne:

    Hey tannie Colleen, grappig om ze dat te horen roepen. Het zal wel net zo iets betekenen als juffrouw. want zomaar bij je voornaam noemen zal wel niet mogen.
    lijkt mij ook moeilijk hoor een blog schrijven, waar is de ander in geïnteresseerd ?
    En al je belevenissen opschrijven is ook weer te veel.
    Je beleefd echt elke dag wel weer wat anders.
    leuk dat je groepje groeit, ook wel veel verantwoording. En over veel fantasie moet je ook beschikken. elke keer weer een ander spel bedenken. Zal wel es rondneuzen voor je, ben wel geen juf maar wie weet als ik mn best doe.
    heel fijn om te horen dat je het er naar je zin hebt, en daarnaast ook nog cultuur snuiven. Super, genieten.
    Lieve groetjes van ons "Schippertjes".
    tot schrijfs
    Yvonne

  • 17 April 2017 - 20:28

    Janita:

    Hoi Colleen, leuk om te lezen dat het goed met je gaat! De apentuin en luizen benijd ik je niet, verder klinkt het super! ☺

    Kunnen de kindjes al letters lezen? Dan kun je misschien twee keer 5 vellen papier maken met de letters J E S U S er op, en dan in twee groepjes een estafette houden. Rennen, letter pakken, letter terugbregen naar het 'teamhoofd' die het woord goed moet spellen.

    Of probeer liedjes met gebaren (deep as the see, high as the sky), of gebaren bij bijvoorbeeld het scheppingsverhaal.

    Je kan ook een heel korte bijbeltekst of zin verzinnen, en dan elk kind om de beurt 1 woord laten zeggen waarbij ze moeten gaan staan. Dan krijg je er wat beweging in

Tags: tweedemaand,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Kaapstad

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Juni 2017

Al bijna weer voorbij

26 Maart 2017

De tweede maand

17 Februari 2017

De eerste week
Colleen

Hallo Allemaal, Op dit profiel ga ik af en toe wat updates zetten over wat ik doe in Zuid-Afrika. Ik hoop dit op zijn minst maandelijks te doen, en misschien meer. Ik wil alsnog iedereen bedanken die gedoneerd heeft, en daarbij deze reis mogelijk heeft gemaakt. Ik moet wel even melden dat ik nog nooit een blog zoals dit heb gemaakt, dus verwacht niet de meest professionele aanpak;). Ik hoop dat jullie het leuk vinden, Liefs, Colleen

Actief sinds 26 Jan. 2017
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 2562

Voorgaande reizen:

26 Januari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: